Implementasi Metode Pembelajaran Spot Capturing Pada Materi Pemanasan Global untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains

Kiki Septaria, Binar Ayu Dewanti, Muhammad Habibbulloh

Abstract


The Implementation of Spot Capturing Learning Methods in Global Warming Materials to Improve Science Process Skills. This research aims to determine the implementation of Spot Caturing learning methods and to know the improvement of the student science process skills after the use of Spot Capturing learning methods on global warming topic. This study uses one group pretest - posttest design where the subjects in this study were a class of students from Department of Science Education, Faculty of Teacher Training and Education, Lamongan Islamic University in the first semester of the 2018-2019 academic year. Research data is obtained through observation methods and tests and then analyzed by descriptive analysis method. The results of the study showed the level of implementation learning using spot capturing method of study at the first meeting average score 3.8 with excellent criteria, second meeting average score 3.8 with excellent criteria and the third meeting of the average score 3.9 with excellent criteria. The results of N-gain calculations on the science process skills showed increases with the medium category on the aspect of formulating issues with score 0.6, compiling hypotheses with score 0.4, and identifying variables with score 0.6, whereas aspects high category N-gain is there is observing aspect with score 1.0, communicating the data with score 0.7, and concluding the data with score 0.9. These results show that there is increases in the science process skills of student using the Spot Capturing learning method.

Keywords


Spot Capturing Learning Method; Science Process Skills

Full Text:

PDF

References


Afifah, S. (2016). Implementasi Model Belajar Spot Capturing Dalam Meningkatkan Sikap Ekspresif Siswa Kelas Ii Tahun Pelajaran 2015/2016 Pada Pembelajaran PAI Di SD 4 Adiwarno Hadiwarno Mejobo Kudus. Kudus: Stain Kudus.

Arief, M. K. (2015). Penerapan Levels of Inquiry Pada Pembelajaran IPA Tema Pemanasan Global Untuk Meningkatkan Literasi Sains . Edusentris, Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Pengajaran, 166-176.

Ariesta, F. E. (2017). Development Of Spot Capturing Problem Based Models For Growing Elementary School Students’ Character. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 1-8.

Astuti, S. N. (2016). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Metode Pembelajaran Spot Capturing Pada Materi Perpindahan Kalor Di Sman 1 Campurdarat . Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika (Jipf) , 38-42.

Baharuddin. (2017). Perangkat Pembelajaran IPA Berbasis Inkuiri Terbimbing dengan Tugas Proyek Materi Sistem Eksresi Untuk Menuntaskan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Ipa Dan Pembelajaran Ipa (Jipi), 81-97.

Burhan, B. (2011). In Penelitian Kualitatif (P. 79). Jakarta: Kencana Predana Media Group.

Depdiknas. (2013). Materi Pelatihan Guru Implementasi Kurikulum 2013 SMP/MTS Ilmu Pengetahuan Alam. Jakarta: Kemendikbud.

Fauzi, M. (2014). Implementasi Model Guided Inquiry Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Pada Materi Kalor Dan Perpindahanya. Jurnal Pendidikan Sains, 45-60.

Fiteriani, I. (2018). Konsepsi Penerapan Keterampilan Proses Sains (Kps) Dan Sikap Ilmiah Dalam Desain Pengembangan Modul Panduan Eksperimen Ipa Sd/Mi . Madrasah Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar , 24-39.

Hake. (1998, February 1). Http://Www.Physics.Indiana.Edu. Retrieved From Hysics.Indiana: Http://Www.Physics.Indiana.Edu

Hake, R. (1998). Interactive Engangment Methods Introductory Mechanic Course. . Journal Of Physics Education Research, Vol 66.

Hardiyanti, P. C. (2017). Keefektifan Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Siswa . Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 1862-1671.

Ibrahim, M. (2010). Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Surabaya: Unesa University Press.

Khairani, S. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Ipa Terpadu Berorientasi Pembelajaran Kontekstual Tema Pemanfaatan Tekanan Dalam Kehidupan Untuk Meningkatkan Literasi Siswa Kelas Viii Smp . Pillar Of Physics Education, 153-160 .

Komikesari, H. (2016). Peningkatan Keterampilan Proses Sains Dan Hasil Belajar Fisika Siswa Pada Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Team Achievement Division . Tadris: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Tarbiyah, 15-22.

Mafudi, I. (2018). Profil Analisis Kebutuhan Pengembangan Media Praktikum Gerak Lurus Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains. Seminar Nasional Quantum #25 (Pp. 223-227). Yogyakarta: Universitas Ahmad Dahlan (Uad).

Mudjiono, D. (2009). Belajar Dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Nugraha, I. K. (2017). Analisis Pemanfaatan E-Learning Sebagai Knowledge Management Dalam Mendukung Proses Pembelajaran Di Jurusan Pendidikan Teknik Informatika Undiksha. Kumpulan Artikel Mahasiswa Pendidikan Teknik Informatika (Karmapati), 1-8.

Nur, M. (2011). Modul Keterampilan-Keterampilan Proses Sains. Surabaya: Universitas Negeri Surabaya Pusat Sains Dan Matematika Sekolah (Psms).

Prajoko, S. (2016). The Effect Of Local Materials Usage For Science Practicum On Students’ Science Process Skills. Education Research International, 1-10.

Rinanti, H. R. (2016). Proses Pembelajaran Model Pair Checks Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Siswa Smp. Unnes Physics Education Journal , 54-59.

Said, N. J. (2017). Peranan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Keterampilan Proses Sains Pada Peserta Didik Kelas X Sma Negeri 2 Polewali. Jurnal Sains San Pendidikan Fisika (Jspf), 255-262.

Septaria, K. (2014). Penerapan Metode Pembelajaran Spot Capturing Untuk Menguatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Pada Pokok Bahasan Global Warming Pada Kelas Vii Di Smp Negeri 1 Babat. Jurnal Pendidikan Sains, 50-62.

Sjahrir, A. (2015). Penerapan Pembelajaran Dengan Model Project Based Learning Berbasis Laboratorium Virtual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pemanasan Global . Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika (Jipf) , 92-96.

Sodiq, M. (2013). Pemanasan Global. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Sugiyono. (2015). In Metode Penelitian Kombinasi (Mix Method) (P. 110). Bandung: Alfabeta.

Tawil, M. (2014). Keterampilan - Keterampilan Sains Dan Implementasinya Dalam Pembelajaran Ipa. Makasar: Badan Penerbit Unm.

Trilling, B. (2009). 21st Century Skills: Learning For Life In Our Times. San Francisco, California: Jossey-Bass/John Wiley & Sons, Inc.

Ulmiah, N. (2015). Studi Keterampilan Proses Sains Siswa Sma Kelas X Pada Pembelajaran Fisika Pokok Bahasan Suhu Dan Kalor Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation Di Sma Negeri 11 Palembang. Jurnal Inovasi Dan Pembelajaran Fisika, 1-8.

Wagner, T. (2010). Overcoming The Global Achievement Gap. Cambridge, Massachusetts: Harvard University.

Widiasmadi, N. (2010). In Spot Capturing (P. 147). Yogyakarta: Indonesia Tera.

Wildan. (2019). Sosialisasi Perangkat Pembelajaran Berbasis Lingkungan Untuk Guru Ipa Smp/Mts Di Lombok Barat Dalam Upaya Mengurangi Laju Pemanasan Global . Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat , 109-113.

Yaumi. (2017). Penerapan Perangkat Model Discovery Learning Pada Materi Pemanasan Global Untuk Melatihkan Kemampuan Literasi Sains Siswa Smp Kelas Vii . E-Journal Pensa, 38 - 45 .

Zubaidah, S. (2016). Keterampilanabad Ke-21: Keterampilan Yang Diajarkan Melalui Pembelajaran. Seminar Nasional Pendidikan Dengan Tema “Isu-Isu Strategis Pembelajaran Mipa Abad 21" (Pp. 1-17). Sintang: Program Studi Pendidikan Biologi Stkip Persada Khatulistiwa Sintang - Kalimantan Barat.

Zuhrowati, M. (2018). Pengembangan Komik Sebagai Media Pembelajaran Ipa Pada Materi Pemanasan Global . Jurnal Pendidikan Fisika Universitas Muhammadiyan Metro, 144-158.




DOI: https://doi.org/10.33394/j-ps.v0i0.1379

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2019 Kiki Septaria, Binar Ayu Dewanti, Muhammad Habibbulloh

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This journal has been indexed in:

more

Creative Commons License
J-PS (Prisma Sains: Jurnal Pengkajian Ilmu dan Pembelajaran Matematika dan IPA IKIP Mataram) p-ISSN (print) 2338-4530, e-ISSN (online) 2540-7899 is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

View My Stats


[Valid Atom 1.0]