Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatan Aktifitas Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Kelas IX.A SMP Negeri 1 Gangga

Siti Nurkhasanah

Abstract


This study aimed to improve students’ learning activities in Science subjects with material inheritance through Inquiry learning models. The research method used was classroom action research conducted in three cycles. The subjects of this study were students of class IX.A Gangga SMP N 1. The data collection technique used was the observation sheet. Data of the research were analyzed by using descriptive qualitative and quantitative analysis. The results of the study showed that there was a significant increase from cycle I to cycle II, and from cycle II to cycle III to the components studied. From the results of which, therefore, it could be concluded that the implementation of Inquiry learning models had an effect on students learning activities. This was proved by the higher value of students learning activities in each cycle of the actions.


Keywords


Learning Activities, inquiry Learning

Full Text:

PDF

References


Kemdikbud. (2017). Panduan Penilaian Pendidik dan Satuan Pendidikan SMP. Jakarta: Kemdikbud Dirjen Dikdasmen.Direktorat Pembinaan SMP.

Kemdikbud. (2014). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 103 Tahun 2014 Tentang Pembelajaran Pada Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Kemdikbud.

Kusumah, W., & Dwitagama, D. (2010). Mengenal Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Indeks.

Lateka, R. M., & Yunus, H. (2014). Pengaruh Pengelolaan Kelas Terhadap Aktivitas Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi di Kelas XI IPS Sma Negeri 1 Tapa Kabupaten Bone Bolango (online), (https://scholar.google.co.id/citations?user=B-4ibwcAAAAJ&hl=en&oi=sra, diakses tanggal 6 April 2019).

Moch. Fatkoer Rohman. 2015. Peningkatan Aktifitas dan Hasil Belajar Matematika Pada Materi Turunan Fungsi Melalui Pendekatan Saintifik Dan Media Lembar Kerja Siswa Digital Pada Siswa Kelas XI MIPA 1 SMA Negeri 1 Tanjung Tahun Pelajaran 2014/2015. Laporan Penelitian. Tidak Dipublikasikan.

Nurhidayati, S., Zubaidah, S., & Indriwati, S. E. (2015). Pengaruh Metode Inkuiri Terbimbing Terhadap aktivitas Dan Hasil Belajar Biologi Siswa. Jurnal Kependidikan, 14(3), 285-294.

Rosdiana, R., Nuryamin, N., Rasyid, M. R., & Afiif, A. (2017). Pengaruh Manajemen Kelas Terhadap Keaktifan Belajar Peserta Didik Pada MTs Madani Alauddin Kabupaten Gowa. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 20(1), 112-126.

Saputra, Y., Pramudiyanti, P., & Yolida, B. (2014). Pengaruh Metode Pembelajaran Inkuiri Terhadap Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah, 2(8), 1-14.

Siti Zubaidah, dkk. (2015). Ilmu Pengetahuan Alam Kelas IX. Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Balitbang, Kemdikbud.

Siti Zubaidah, dkk. (2015). Buku Guru Ilmu Pengetahuan Alam kelas IX. Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Balitbang, Kemdikbud.

Slameto. (1995). Belajar dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT Rineka Cipta.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
JK is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.